VANLIGA FRÅGOR

FAQ

Här kan du finna svar på ofta återkommande frågor

Allmänt

Hur hittar jag mina inloggningsuppgifter/kundnummer?
Inloggningsuppgifter har du fått via mail av oss när du blev kund hos ITConnect. Ditt kundnummer står på fakturan och är alltid bra att ha tillhands när du kommunicerar med oss via telefon då det är lättare att identifiera just era tjänster hos oss då.
Jag har flyttat, hur ändrar jag mina kunduppgifter hos er?
Du mailar in de nya kunduppgifterna till faktura@itc.se så ändrar vi dessa och svarar när vi gjort det. Tänk på att om fakturan redan är utställd så syns inte förändringarna förrän på nästkommande faktura.
Hur säger jag upp mina tjänster hos ITConnect?
Uppsägning av tjänsten ska skickas till faktura@itc.se, senast 3 månader innan ny avtalsperiod. Ange ditt kundnr och vilka tjänster du vill säga upp. Viktigt att du mailar ifrån betrodde e-postadress då uppsägningen inte kommer att godkännas om det kommer ifrån annan än ägaren till kontot.
Kan jag få mina räkningar via mail istället för brev?
Absolut, maila faktura@itc.se och ange kundnr samt e-postadress du vill ha fakturan skickad till. Har räkningen redan gått ut så kommer detta att ske på nästkommande faktura.

E-post

Var administrerar jag min epost?
Har du POP3/IMAP e-post hos oss administrerar du den via webmailen http://mail.itc.se . Har du Exchange så gör du det på den länk som du skall ha fått när du fick dina e-postuppgifter. Du kan också administrera andra e-postanvändare om du är domänadministratör för POP3/IMAP hos oss genom denna länk http://mail.itc.se/admin/
Hur installerar jag min mail i Outlook 2007/2010/2013?
Starta Outlook och gå in under Kontoinställningar och väljer ny e-post och följ guiden. Mata in uppgifterna du fått ifrån oss tidigare och på inkommande server ange mail.itc.se. På utgående server anger du mailout.itc.se. Gå in under Fler inställningar och under fliken utgående server kryssar du i den utgående servern SMTP kräver autentisering. Välj sedan Avancerat och ändra SMTP porten till 27 ta sedan ok och välj slutför.
Hur skapar jag en vidarebefordring av e-posten hos er?
Har du POP3/IMAP loggar du in på http://mail.itc.se och väljer profilbilden på högersidan och sen alternativ. Under alternativ väljer du fliken E-post och sen underkategorin Vidarebefordra.
Hur byter jag lösenordet på min e-postadress?
Du loggar in på din webbmail http://mail.itc.se och går in under alternativ på profilbilden på högersidan. Välj sedan Konton och underfliken Mitt Konto. Tryck på Byt Lösenord och följ instruktionerna.
Jag skall på semester, hur ställer jag in autosvar på mailen på min POP mail?
Du loggar in på din webbmail http://mail.itc.se och går in under alternativ på profilbilden på högersidan. Välj sedan fliken epost med under med underfliken Autosvar och mata in ditt meddelande.
Hur lägger jag till ett alias för mitt e-postkonto?
Du loggar in på din webbmail http://mail.itc.se och går in under alternativ på profilbilden på högersidan. Välj sedan fliken E-post och sedan underfliken Aliases.

Webbhotell

Hur pekar jag om min domän mot en extern hemsida?
Maila support@itc.se om informationen du vill ha den pekad mot eller den information du fått ifrån webbhotellet. Viktigt att du använder e-postadress som är giltig för kunden då externa personer som mailar in inte kommer att åtgärdas utan ditt medgivande som kund.
Vad innebär ett webb-serviceavtal hos ITConnect?
Vi ansvarar för att wordpress och dess plugins är uppdaterade. Detta för att säkerställa att er hemsida hålls säker mot angrepp.
Hur laddar jag upp min hemsida via FTP hos er?
Du hämtar hem och installerar ett ftp program av ditt eget val, alternativa på populära vertkyg är ex. FileZilla https://filezilla-project.org/download.php?type=client & WinSCP . Du matar sedan in uppgifterna du har fått ifrån oss gällande ditt webbhotell och kopplar upp dig.
Hur pekar jag min domän mot ITConnect’s namnservrar?
Logga in hos din nuvarande registrar och peka domänen mot ”ns1.dnson.net” samt ”ns2.dnson.net” i deras kontrollpanel.
Min hemsida syns ej efter uppdatering med FTP, vad är fel?
Troligtvis har du lagt filerna i fel mapp så koppla upp dig igen och se till att filerna ligger i www-katalogen på ditt webbhotellskonto.
Vi har gjort en ompekning av en domän men ser inte att det ändrats, vad beror det på?
Detta beror på att en ompekning av en dns-pekare normalt sätt brukar ta 24-36 timmar för att slå igenom.